Dag 1 Kalkbay

Jag tar en uber från Kapstaden till Kalkbay, ca. 30 min och ca 380 rand som motsvarar ca. 200 SEK

Bor på St James manor & guesthouse som ägs av lyxtåg arrangören Rovos Rail. Historiskt stämningsfullt litet hotell. Bara 6 superstora rum och fina gamla salar. Ett rum till uthyrt första natten.

Kalkbay har en mera relaxed stämning än Kapstaden. Det är som Europas motsvarighet till Amsterdam, fast mkt mindre. Avslappnad positiv stämning.

Sen fisk lunch vid hamnen. Gott och billigt. Sälar hoppar upp på kajen. Köper en turisttavla av en Zimbwier som sitter under fönstret vid den långa pirens början.

Dag 2

Idag tar jag promenad längs havet till Muizenbeg, c. 2 km. Passerar ännu en havspool. En frikyrka har utomhusverksamhet, de verkar frälsa en vuxen, sjunger och dansar.

Muizenberg byggdes som en kopia av Englands Brighton, societets badliv. Jag gillar dock Kalk Bay bättre. Ska man prova surfa så är det här och nu som gäller! Det är bra priser i surfbutikerna längs stranden

Lunch vid ett budha ställe i skuggan och sedan promenad tillbaka.

Mitt rum är stort och fint, som en lägenhet. Utsikt över havet. Koloni känsla. Happy happy!

Tar en promenad till Kalkbay på eftermiddagen för att köpa örhängen. ”Kuba baren” är öppen. Från vägen ser det ut bara som baracker. När man kommer in så är det som ett litet festivalområde med karibisk känsla. Sand på golvet, de spelar levande musik, barer och restaurang. Jag tar tapas på restaurangavdelningen där det är lugnare. Bara jag o ett till bord. Alla andra är i ”festivalområdet” Absolut ett ställe att återkomma till.

Dag 3

Nu jädrans ska det ske, tog på mig baddräkt, badtofflor stor handduk och 100 rand och gick till havspoolen.

Kallt och helt underbart. Det här ska jag göra varje dag jag har nära till havspool. Det kändes som att man var en lokalbo 😊

Sedan frukost på intilliggande restaurang, 102 rand så måste dit med 2 + 8 rand i dricks senare idag.

Senare på dage tar jag en Uber till Simonstown. Now or never. En spökstad, lite som bortglömd vilda västern stad. Många hus vittnar om gångna tiders storhetstid. Här är ännu staden bas för Sydafrikas marina militär. Promenerar till Pingvin området. Betalar 130 rand inträde. Inga pingviner, inga pingviner och så plötsligt är alla där. Tog ca. 10 min att gå genom parken. Uber tillbaka. Kalkbay känns verkligen bra. Stannar till vid samma fiskrestaurang igen. Grillade räkor, underbar utsikt och trevligt att kolla vad som händer på piren. Många fiskar och några småkillar fångar insekter el mask o ger till dem som fiskar. Några verkar ge grabbarna pengar för det.

Cheesecake även idag, ångrar alltid efteråt, men så god. Idag blev det bra shopping på väg tillbaka till Saint James Manor. Passerade cafet på vägen tillbaka o lämnade några rand som jag var skyldig.

Dag 4

Bad förstås. 10 längder a 100 meter. Tillbaka på rummet nu och känner att det var nog lite för länge i vattnet. Händer o fötter känns ännu väldigt frusna.

Lunch på samma ställe vid hamnen. Lugnt och bra. Healing massage på vägen tillbaka till hotellet. Tänkte jogga eller åtminstone ta en promenad men stannade på rummet hela dagen. En smått tråkig dag

Dag 5

Ingen bad idag, blev nog lite avskräckt av hur kall jag blev efter badet igår. Jogging istället till Muizenberg. Promenad till frukoststället SALT som har goda Avocadomackor. Lyxmacka o kaffe ca. 30 kr. Idag blev det lunch mitt i Kalkbay vid havet, också ett bra ställe. Kul att titta på hur vågorna slår över havspoolkanten. Mulet.

Dag 6  Franschoek

Först en löptur till Muizenberg. Sedan med Uber till Nordhoek där jag träffar Melanie, ägare kumpelpets.com De gör jättefina hundhalsband och en tanke finns om att God Dag ( stifelse) ska bli Generalagent i Sverige. Hon var positiv och processen är igång.

Stannade vid Healing massören igen. Han är vit och fungerar även som Shaman till afrikansk klan i Khayelitsha. Vi får bra kontakt och jag kommer säkert tillbaka när det är dags att besöka Kalkbay nästa gång.

Sedan Uber till Franshoek via lång lång sandstrand. Det är vacker väg. Alla Uberchaffisar är från Zimbabwe och det är intressant att höra lite om deras liv.

Nästa lyxboende. Mera lyx som man tänker sig lyx men mindre personligt. 2 Pooler, stor terrass, gratis portvin, fina trädgårdar. Restaurangen var bra och god mat. Jag var enda gästen, men kanske kom det fler senare. Det finns inga utländska turister här, bara inhemska. Så, det är annorlunda.

Promenerade nästan hela vägen till Franshoek, ca. 1.5 km. Men ville tillbaka innan det blev mörkt.

Dag 7

Supergod frukost. Hyrde cykel av hotellet o cyklade till Franshoek, ca 2 km. Besökte ABSA bank igen för att höja gränsen för inköp Nu är den 3000R Passade även på att skaffa ett konto som ger ränta. 3,1% och utan att jag behöver binda pengarna.

Lunch på stan och kollar lite i butiker. Blir förälskad i några tavlor och efter lite om och men så köper jag 2. Imorgon ska jag dit och köpa en 3dje.

Slappa vid poolen. Surrat lite med ett par som bor i Houtbay. Hon är modell från Zambia och han är sportdykare med engelsks ursprung som inte längre behöver jobba.

Tagit 2 glas portvin som står i allmänt utrymme. Kommer mer och mera in i det afrikanska lunket.

Svarar på mail mellan varven och betar av uppgift efter uppgift, fastän det inte går så fort.

Dag 8 Winetour

Idag var nog den roligaste dagen hittills. Heldags vintur med Franschoak Winetram. Kul att träffa lite folk, lära sig nytt och se de fina vingårdarna. Man köper olika turer, gul, grön, röd el guld. Jag hade guld. Turerna är inriktade på olika slags vinturer. Guiden sa att en av dem blir folk alltid jättefulla på, den med mousserande vinprovning. Man åkte med ett litet gammeldags tåg på ett räls med ca.6 vingårdstopp. Vid stoppen stod traktor och hämtade folk i vagnar. Charmigt och välorganiserat. Alla bär munskydd och distansen är ok. Bättre än det någonsin skulle varit i Sverige på liknande jippon.

Även guldgruppen blev mer och mer berusad. Det hela påminde lite om Zambia resans båttur ” drink more- see more” Hur som helst en jättebra dag med de fina miljöerna.

Köpte 3 flaskor rödvin. På hemvägen stannade jag och köpte en 3dje av tavlorna, no 6. Det är bra budskap på tavlorna.

Dag 9 söndag

Ännu en underbar frukost. Porcerad ägg, Benedict Royale. Idag satsade jag på att besöka 4 hotell i Franschhoek för att ha lite att välja mellan till det Sydafrika program jag ska börja marknadsföra.

Surrade under lunchen med 2 vita sydafrikaner Tracy och Alan Gullan

Promeneade tillbaka till hotellet. Satt i solen på morgon o på kvällen.

Dag 10

På morgonen joggade jag till Le Fontains boutiqe hotell som visade runt. Superbra för grupper.

Ännu en god frukost i solen på hotellet, sedan iväg med all packning, 1 stor resväska, en stor bag och 4-5 kassar. Bag lady.

Uberchaffisen, som vanligt, från Zimbabwe. Har börjat fråga folk vad de drömmer om. Den här drömde om att kunna borra för att få vatten till sin åkermark i Zimbabwe, han äger 15 hektar.

Efter ca. 1 timme var vi framme i paradiset i Drakensteinsbergen. Närmare himmelriket än så här kommer jag nog aldrig att komma. Enda gästen, såå lyxigt.

Eftermiddags tea, slappa vid poolen, en kort promenad. Middagen, 1 bord var serverat med vit duk i den stora vackra salen, för mig. Svårt att hålla tårarna borta när bakgrundsmusiken slog på och spelade ”An angel”

Snodde katten till rummet och sängen. Där mös den ca.1 timme. Sedan ville den gå och jag släppte ut den.

Dag 11 Drankenstein

Det här är nog det närmaste min dröm jag någonsin kan komma. Kl. är ca 06.30  Riktig lyx, county house i Drakenstein bergen. Sitter på terrassen nu och jobbar. Världen skott nyss. Städerskan sa at de skrämmer iväg babianer. En stor rovfågel försöker stjäla ägg från mindre fågelbo i palmträd 3 meter från mig. Ett par, mannen från Italien och kvinnan från Tyskland driver https://www.granddedale.com/

Tydligen nyligen fått ny ägare, Österrikare. 75 miljoner Rand enligt killen från Swaziland som jobbar här.

Vid frukosten sa jag till städerskan att den söta blinda katten bajsat utanför mitt rum. Hon gick genast upp. Sedan fick jag höra att hon sett något svart i mitt rum och förstod att det var en babian som tagit sig in genom fönstret jag öppnade i morse. På kort stund hann den:

Gå till glaskolan med lock, lyfta locken och ta de 2 chockladbitarna. Därefter med chokladfingrar till större glasburken, också med lock, med kakor, tömma den och med chokladfingrar till badrummet där jag hade fiberpåsar.  Kunde inte hålla mig för skratt när jag såg chokladränderna på förpackningarna. Tänk om man kunde fått se den springa runt, hade varit en kul syn.

Efter frukost tog jag promenad i skogen med Tyskan. De har drivit stället sedan det öppnades för 9 år sedan. Betalar avgift avhängig omsättningen till ägaren.

Dag 12

Ännu en trevlig dag. Varmt som sjutton. En stund vid poolen på förmiddagen. Sedan tog jag en cykeltur med värsting mountainbiken till ett exklusivt ställe ca 5 km bort. Cyklade med sidenklänning och hjälm i sportcykel. Måste nog sett lite kul ut. God lunch, ett glas vin och sedan cykla tillbaka, poolhäng och med datorn vid den stora koloniala afrika terassen. Det bor 2 sydafrikanske tjejer här. Ena är läkare och livrädd för den blinda katten. Så jag har som adopterat katten till mitt rum när de är här. Hon är hispig för allt och har en hemsk pipig röst. Tillgjord. Kompisen verkar bättre.

Dag 13 Babian dramatik

Morgonen börjar med lite babian dramatik. Jag tittar ut genom takfönstret. Plötsligt är det ett stor babianhuvud som tittar rakt på mig, dubbelt så stort som mitt huvud känns det som. Super överraskning. Känns som evigheter, tar upp mobilen för att fota men den hinner dra innan jag fått upp kameran.

Underbara mornar vid terrassen, kaffe, frukost, kolla fåglar o på killen som jobbar i trädgården. Kommer på att det är just den här vyn som gör så mkt av Afrika. Kontrasterna mellan lyxet och fattigare liv, sån skillnad.

Babianen springer på tomten och försöker komma in. Den är stor som en gorilla. En ny gäst dykt upp, en man från Jersey. Surrar lite vid poolen.

Jag beställer nytt larmsystem till Camps bay lägenheten idag Den installeras imorgon Men, som sagt, tveksamt om jag törs bo där ändå. Åker dit på morgonen, checkar läget, packar upp och gör vad som behöver göras härnäst. Åker sedan på kvällen till hotell och tillbaka lördag för att se om det känns bättre då.

Jag tar cykeltur vid lunchtid igen med mountainbiken på grusvägen mot Le Charron restaurang igen. Nu är jag inte längre lika rädd för att stöta på svart mamba. Träffar kort på Jerseymannen och gangstemannen från Australien när jag tar ut cykeln.

Stannar till vid det drömlika capedutch huset igen. De har en lite typ butik öppen. När jag står där hör jag henne prata med en vit bonde i bilen som står på gården. Jag frågar henne vem som äger gården och hon pekar på honom. Börjar prata med han. En mycket speciell man, som tagen ur historieboken Både för att han upplevdes som en bonde från historien, när holländarna kom till Sydafrika på 1700 talet, både i utseende, språk och stil. Men också för att han var en historiebok. Han kunde allt, han kunde Afrikas histpå oria, visste om Sverige, Finland, Norge. Hade böcker om skrifter om nästan allt. Vi satt i den svala mörka ”butiken” och han plockade fram bok efter bok. Han var nog pratsugen, men sa samtidigt att han måste ut och jobba. Jag kände mig osäker på vad han egentligen ville, antagligen bara surra med en utlänning. Avbröt efter nästan 1 timme och  sa att jag ska cykla vidare.

Till Le Charron för salladlunch. Sedan stannade jag på tillbaka vägen på Stone…. För en glass och kaffe. Hur mysigt som helst.

Afternoon tea på Grand Dedale. Gott som vanligt och uppskattar att sitta på terassen.

Middag ensam på bord med vit duk på terassen. Händer saker, fåglar flyger, kossorna bråkar och kalvarna galopperar. En orm hade synts vid husets kök tidigare idag. Jerseymannen får besök.

Killen från Swaziland som jobbar här viskar att det är den nya ägaren till fastigheten, hotellet och vingården.

Dag 14

Efter frukost beställde jag Uber. Var svårare än vanligt. Men den kom tillslut. Jag stannande till i Cape dutch huset för att lämna Ahlgrens bilar godispåse till mannen som jag träffade dagen innan.